Podstawowy suplement, najważniejszy składnik naszego organizmu – nie zapomnij o wodzie!

W XXI w. ludzie szukają magicznej pigułki w walce z utratą tkanki tłuszczowej, wydają krocie na suplementy wspomagające budowę masy mięśniowej, poddają się kosmicznym zabiegom, wszystko to w drodze po lepszą sylwetkę. Co do skuteczności poszczególnych metod, nie będę się wypowiadał, każdy kto ma trochę zdrowego rozsądku i krytycznego podejścia do siebie, będzie wiedział co tak naprawdę działa oraz co pozwoli osiągnąć zamierzony efekt. Złogi tkani tłuszczowej nie nagromadziły się na naszym ciele w jedną noc, nie oczekuj też więc , że znikną w tydzień. Ale dziś nie o tym. W poszukiwaniu magicznych suplementów, specyfików tak często zapominamy o jednym, ale jakże istotnym elemencie. To wg mnie najlepszy suplement jaki możemy dostarczyć naszemu organizmowi. Jest stosunkowo tani, żeby nie powiedzieć bardzo tani. Ogólnodostępny i znany od początków istnienia ziemi. O czym mówię ? Woda. Woda to wg mnie najlepszy suplement dla naszego organizmu.

Temat ten nie bez powodów poruszam właśnie teraz, kiedy to gwałtowny wzrost temperatur zawitał do naszego kraju. Woda to jeden z najważniejszych składników naszego organizmu. Ponad 65% składu ciała to właśnie woda. Nie trudno się więc domyślić, iż zaburzenie ilości wody w naszym organizmie, bardzo szybko da nam się we znaki. A o odwodnienie w takie upały z pewnością nie trudno. Woda w naszym organizmie pełni multum istotnych funkcji, stanowi przede wszystkim środowisko dla procesów życiowych oraz jest naturalnym rozpuszczalnikiem substancji
w naszym ciele. Ponadto odpowiada za transport wszystkich substancji odżywczych, makro i mikroskładników oraz produktów przemiany  materii. Jest istotnym elementem w procesie termoregulacji oraz odgrywa ważną rolę w procesach przemiany materii i wchłaniania składników odżywczych. A chyba chcemy, by pokarm który dostarczamy był odpowiednio wykorzystywany przez nasz organizm prawda?

Często pojawia się pytanie: to ile zatem pić wody w ciągu dnia ? Zapotrzebowanie na wodę jest zależne od kilku czynników m.in.: zależy od płci, wieku, aktywności fizycznej, temperatury otoczenia, stanu fizjologicznego czy stanu zdrowia. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje, aby osoby dorosłe spożywały 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Oznacza to, że osoba ważąca 60 kg powinna wypijać 1,8 L wody. Polskie rekomendacje, sformułowane przez Instytut Żywności i Żywienia, zalecają wypijanie 2L płynów przez dorosłe kobiety i 2,5L przez dorosłych mężczyzn. Są to normy na spożycie wody zawartej nie tylko w napojach,
ale również w produktach spożywczych.

Skoro mniej więcej wiemy już ile pić, kolejnym pytaniem które pada jest : jak często i kiedy pić? Odpowiedź jest bardzo prosta. Miej zawsze małą butelkę wody ze sobą pod ręką. Najlepszym sposobem jest popijanie małej ilości wody w ciągu całego dnia. Pij wodę co jakiś czas małymi łyczkami,
w ten sposób masz pewność, ze Twój organizm stale jest zaopatrywany w wodę oraz z pewnością unikniesz odwodnienia. Pojawienie się uczucia pragnienia jest już sygnałem o około 1,5 – 2% odwodnieniu organizmu. Należy więc w taki sposób nawadniać organizm, aby nie dopuszczać do jego pojawienia się.

Po czym poznać, że brakuje nam wody, jakie są więc pierwsze oznaki odwodnienia?

  • Suchość w ustach
  • Ogólne osłabienie organizmu
  • Zmniejszenie ilości wydalanego moczu
  • Przyśpieszone bicie serca
  • Zawroty głowy
  • Zaparcia
  • Ospałość.

A co kiedy po prostu nie jesteśmy w stanie pić wystarczające ilości zwykłej wody mineralnej, na siłę przełykamy każdy kolejny łyk wody? Osoby które nie są przyzwyczajone do regularnego spożywania wody mineralnej, jej smak nie odpowiada im na tyle, by sięgały po butelkę z ochotą, mogą spróbować urozmaicić sobie smak wody. Wystarczy do dzbanka lub butelki wody dodać plastry cytryny, limonki, pomarańczy, świeży imbir, plastry ogórka lub listki mięty, aby powstała pyszna i zdrowa woda smakowa.
W przeciwieństwie do tego typu napojów dostępnych w sprzedaży, nie będzie ona dostarczać cukru i kalorii.

Dodaj komentarz